За да разберете защо катализатора се поврежда, първо трябва да знаете на какъв принцип работи той. Катализаторът е част от изпускателната система на един автомобил. Той преобразува вредни за околната среда газове в безвредни съединения. В един обикновен автомобил катализатора има формата на гърне и се намира между двигателя и ауспуха. Той се намира под автомобила, обикновено под мястото на пътника отпред. В зависимост от конструкцията на автомобила и изолацията на пода, понякога дори можете да усетите топлината от катализатора в краката си при дълги пътувания.
Катализаторите са задължителни в редица държави. В щатите всички автомобили продавани след 1975 г. са оборудвани с катализатор. Преминаването към безоловно гориво беше подпомогнато от катализаторите. Оловното гориво замърсява катализатора, като редуцира неговата ефективност и води до запушване.
След като изгорелите газове преминат през катализатора, те преминават през резонаторно гърне и след това през крайното гърне, ако автомобила разполага и с двете. Някои автомобили имат дори и предкатализатор, който изпълнява подобна функция. Катализатора обикновено издържа целия живот на автомобила и рядко се срещат проблеми със запушването му.
Във вътрешността на катализатора има една пореста пита с множество канали. Тя е изработена от керамика или метал, а стените на каналите в питата са покрити с ценни метали от групата на платината - Pt, Pd, Rh (платина, паладий, родий). Химическа реакция протича между тези елементи и изгорелите газове, която ги пречиства и ги прави по-малко вредни. Идеята на множеството малки канали в керамичната пита на катализатора е да има възможно най-голяма контактна повърхност, с която да имат контакт горещите газове.
Оксидационни катализатори: Това са металите паладий (Pd) и платина (Pt) (те се използват в минимални количества понеже са много скъпи), които преобразуват въглеводородите на неизгореното гориво и въглеродния оксид във въглероден диоксид и вода.
Редукционни катализатори: Такива са металите паладий и родий (Rh) също използвани в минимални количества. Те преобразуват азотния оксид в азот и кислород. Азотния оксид е най-големия причинител на смог в големите градове.
По време на годишен технически преглед на автомобила (ГТП) се прави измерване на изгорелите газове и инспекция на автомобила отдолу. При една такава проверка се следи за наличието на катализатор и липсата му може да доведе до отказ. При липса на катализатор, когато той е заменен просто с тръба или пък с резонаторно гърне, изгорелите газове ще са над допустимата норма и няма да преминете техническия преглед.
Има два начина катализатора да спре да изпълнява функцията си:
Катализаторите нямат отвор или капаче за инспекция откъдето да проверите състоянието на устройството. Много често единствения начин да установите, че катализатора е извън строя е да го отстраните и да проверите за промяна в мощността на двигателя. Когато има съмнение за задръстен катализатор, някои майстори махат временно ламбда сондата намираща се след катализатора и следят за промяна в работата на двигателя.
Катализатора работи оптимално, когато в него постъпват правилните изгорели газове и при подходящата температура. Всякакви присадки в горивото или повреди в запалителната система, които могат да доведат до промяна на температурата на изгорелите газове може да понижи ефективността на катализатора и да съкрати неговия живот. Оловното гориво и прекомерната употреба на определени добавки съкращава значително живота на катализатора.
Катализатора може да откаже и вследствие на:
Понякога лесно може да се установи, че катализаторът е задръстен. Ако натискате педала на газта, но колата няма мощност, то това е една от възможните причини. Също така при запушен катализатор се наблюдава и сериозно завишение на разхода на гориво. Задръстен катализатор може да кара колата да гасне на празни обороти заради нагнетяване на изгорели газове, които не могат да се изхвърлят навън.
Ще завършим с една препоръка за безопасност. Не паркирайте автомобила си във висока суха трева или върху голяма купчина сухи листа. Нормално функциониращия катализатор става доста горещ – достатъчно, за да запали нещо! Можете да поддържате катализатора в добра форма като се грижите за запалителната система на автомобила, така че да не се допуска неизгоряло гориво да влиза в катализатора.