Автомобилите с автоматични скоростни кутии са лакоми, мудни, не доставят никакво удоволствие при шофиране и се карат само от таксиметровите шофьори и пенсионерите. Това са предразсъдъците от времето, когато автоматичните скоростни кутии наистина прахосваха много енергия и съответно гориво, мудните превключвания правеха автомобила бавен, а при шофирането липсваше всякаква страст.
Междувременно обаче нещата са се променили напълно. Porsche с електронно управлявани превключвания на предавките спринтира до 100 км/ч по-бързо, "дебелото" BMW работи по-икономично, ако водачът не се намесва в работата на трансмисията, а семейният ван доставя удоволствие благодарение на пъргавата DSG трансмисия. Но трябва да отбележим, че автоматичните скоростни кутии могат да бъдат много различни. Независимо от безбройните и отчасти заблуждаващи търговски наименования (виж карето по-долу) различните автоматични трансмисии могат да бъдат екстремно различни. Така например CVT трансмисията изобщо не сменя предавки, някои "автомати" работят с два съединителя, други управляват потоците на мощността с фрикциони в маслена баня. В тази статия ще погледнем дълбоко в "карантиите" на 8 от най-модерните и интересни варианти на автоматични скоростни кутии. От автоматизираните механични скоростни кутии (при Smart) до екзотичната Transaxle-скоростна кутия с два съединителя на Mercedes SLS. Ще обърнем внимание не само на техническите характеристики, но и ще разнищим мистерията около вечния въпрос - дали "автоматикът" крие потенциал за икономия на гориво и дали в съотношение с цената на автомобила доплащането за тази екстра е достъпно или утопично.
Audi A1 S-Tronic. 7-степенна скоростна кутия с два съдинителя.
|
S-tronic: две трансмисии в един корпус. В зависимост от това, кой от двата съединителя е активен, двигателят предава мощността си към четните или нечетни предавки.
|
Защо да чакате превключването, след като следващата предавка вече е включена? Audi А1 предпочита да избира предавките предварително. Това е възможно благодарение на двата съединителя.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Две е по-добре от едно - това е мотото на скоростните кутии с два съединителя. Защото, ако трябва да бъдем точни, в случая става дума за две трансмисии в един корпус. Една за нечетните предавки (1,3,5,7) и една за четните (2,4,6). Всеки вал на тази скоростна кутия си има собствен съединител. Какъв е трикът, ако например в момента е активна 2-ра предавка, 3-та вече е включена и само чака зацепването на собствения си съединител. Това става изключително бързо, подаването на мощност към колелата практически не се прекъсва.
ПРЕИМУЩЕСТВА: възможни са екстремно бързи превключвания на предавките, благодарение на сухите съединители (при тествания вариант) коефициентът на полезно действие е по-висок, отколкото при всяка друга автоматична трансмисия. Освен това е относително лесно да се монтира Start-Stop автоматика.
НЕДОСТАТЪЦИ: низходящото превключване става относително бавно, конструкцията е тежка и много сложна в техническо отношение, поради което е и скъпа.
АВТОМОБИЛЪТ
В сравнение с А1 TFSI с механична трансмисия S-tronic не изразходва повече гориво. Но пък ще трябва да доплатите неприличната надценка от около 3000 лева. Сравнено с цената на автомобила, това е твърде много.
За сметка на това възходящото превключване е като магия - в режимите на частично натоварване DSG жонглира предавките светкавично бързо и почти незабележимо. При пълно ускорение обаче съединителите зацепват с леко приплъзване, като това се усеща най-отчетливо на четвърта, пета и шеста предавка. Прави впечатление и друго: след кик-дауна минава цяла вечност, докато А1 успее да превключи от шеста на четвърта предавка например. При маневриране потеглянето е много плавно, но ако се налага да се качите на висок бордюр, се изисква много точно дозиране на газта. За разлика от А1 с механична 6-степенна трансмисия при S-tronic разполагате с една допълнителна предавка, която още повече намалява оборотите на двигателя.
За съжаление S-tronic е прекалено скъпа, но пък не харчи повече гориво от механична трансмисия и сменя предавките светкавично бързо и комфортно. Препоръчително е ако имате парите.
Пакет от стегнати съединители вместо мек хидротрансформатор - никога досега една съвсем нормална автоматична трансмисия не е била толкова спортна като при SL 63 AMG. А и обноските й са много добри.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Чуйте само това име: AMG Speedshift MCT - звучи почти като обещание за мощ. Зад него се крие принципът на конвенционална 7-степенна автоматична скоростна кутия, която идва директно от спортен отдел. От Mercedes са заменили преобразувателя на въртящия момент със съединител в маслена баня. Той се състои от компактен пакет ламели (Multi-Clutch Technology) с 6 фрикциона и "скрива шайбата" на хидротрансформатора. А и той едва ли би издържал оборотите на екстремно спортния V8 двигател. Освен особения елемент за потегляне МСТ трансмисията предлага и три спортни режима на работа.
ПРЕИМУЩЕСТВА: компактният елемент на съединителя между V8 и трансмисията е по-устойчив към високи обороти от хидротрансформаторите, освен това е по-лек, работи без приплъзване и разполага със система Start- Stop.
НЕДОСТАТЪЦИ: много скъпо удоволствие. А и за гасене на вибрациите е необходим и допълнителен демпфер (в случая двустепенен торсионен демпфер).
АВТОМОБИЛЪТ
Само няколко метра след потеглянето - което при комфортни настройки е подчертано нежно - SL реагира на командите с педала на газта остро като механична трансмисия. Превключва възходящо почти толкова бързо като скоростните кутии с два съединителя, сменя предавките със забележим тласък само при най-спортните настройки. Какво прави впечатление: при кик-даун роудстерът изобщо не се замисля, а директно прескача по няколко предавки наведнъж. Системата Launch Control (за състезателни стартове в автоматичен режим) превръща ускорението от място в изключително преживяване.
Въпреки роднинските си връзки с обикновена, комфортна автоматична трансмисия, МСТ е настроена дяволски спортно. Но трябва да споменем, че комбинацията от SL с тази трансмисия е ужасно скъпа.
Два съединителя, седем предавки, състезателен режим - задължителни компоненти на суперспортист. Освен това трансмисията на SLS осигурява баланса, защото е монтирана в задната част.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Техниката на скоростната кутия на този автомобил е впечатляваща. SLS не само е оборудван със скоростна кутия с два съединителя в маслена баня - DCT трансмисията (Double Clutch Technology) е монтирана далеч от двигателя, върху задната ос. Свързана е с V8 двигателя в карбонов карданен вал, като в същото време в корпуса на трансмисията е интегриран и блокиращ диференциал.
ПРЕИМУЩЕСТВА: Благодарение на принципа на двойния съединител превключването на предавките е екстремно бързо (до 100 милисекунди). Освен това DCT издържа на много високи обороти, пренася мощността без приплъзване и има по-висок коефициент на полезно действие от конвенционалните "автоматици" с хидротрансформатор. Електронното управление на потеглянето позволява автоматични стартове (Launch Control).
НЕДОСТАТЪЦИ: високотехнологичната и скъпа конструкция е подходяща само за суперспортисти като SLS. При низходящо превключване DCT трансмисията не е толкова добра колкото сходната МСТ (виж SL 63).
АВТОМОБИЛЪТ
Усещането при управление перфектно подхожда на SLS. Предавките се сменят директно, бързо, а при спортни настройки - и изключително решително. При низходящо превключване електрониката нагажда оборотите - поради това смяната на предавките не се извършва под товар, не се усещат досадни тласъци. Освен това Launch Control позволява впечатляващи стартове от място - почти като драгстер.
Извод: Бърза, ефективна, остра като бръснач - DCT перфектно подхожда на суперспортиста SLS. AMG са обърнали внимание дори на разпределението на теглото между осите. Обаче парите не би трябвало да имат никакво значение за вас.
Скоростните кутии с два съединителя превключват бързо и ефективно. Така е и при Panamera. Обаче неговата мощ се нуждае от стабилна скоростна кутия - затова ламелите са в маслена баня.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Понякога капчица масло върши чудеса. И това е добре известно на Porsche. По тази причина двата съединителя на скоростната кутия PDK са потопени в масло. То предпазва материала и в същото време охлажда, затова успява да предаде големите въртящи моменти на двигателите на Panamera без рискове и странични въздействия. Сухите съединители на А1 биха се подпалили моментално.
Иначе трансмисиите на Audi и Porsche работят на същия принцип. Седем предавателни числа са разпределени върху два трансмисионни вала, като четните и нечетните предавки са на отделни валове. Така следващата, по-висока предавка може вече да бъде включена, докато мощността се предава по друг вал.
ПРЕИМУЩЕСТВА: Както и при Audi А1 двойните съединители работят бързо и икономично. В същото време потопените в масло фрикциони издържат на по-високи температури и въртящи моменти.
НЕДОСТАТЪЦИ: И тук важи правилото, че низходящото превключване отнема повече време. Освен това коефициентът на полезно действие е по-нисък, тъй като въртящите се в гъстото масло съединители изразходват мощност. При потегляне се усещат тласъци.
АВТОМОБИЛЪТ
Panamera превключва възходящо светкавично, бързо и нежно, но при желание смените на предавките могат да са брутално твърди - само с натискане на бутон. Автоматичната скоростна кутия придърпва само при потегляне. Когато Porsche потегли на втора предавка (в нормален режим), след фазата на приплъзване съединителят "захапва" с лек тласък. Освен това при маневриране е необходимо много нежно боравене с педала на газта. За пример може да служи следният факт: за разлика от Panamera с механична скоростна кутия вариантът с PDK харчи два литра по-малко.
Извод: Спортна Panamera плюс бърза и ефективна PDK - това е почти перфектна комбинация. От Porsche трябва обаче да до- усъвършенстват потеглянето, защото роднините от концерна го могат по-добре.
Audi A4 2.0 TDI. Безстепенна трансмисия Multitronic.
|
Безстепенните скоростни кутии CVT предлагат безкраен брой предавателни числа, които безстепенно преминават едно в друго. Това осигурява комфортно ускорение, но не доставя удоволствие, а и разходът на гориво се увеличава.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Скоростните кутии CVT приличат малко на системата за превключване на скоростите на велосипед. От едната страна веригата се движи по зъбни колела с все по-малки диаметри, а от другата - по все по-големи. Обаче при автомобила се получават не 21, а безброй комбинации. Защото вместо по твърди зъбни венци задвижващата лента (в случая метална пластинчата верига) се движи между две конусни шайби, които безстепенно се доближават и отдалечават. В съответствие с това се получават и различните предавателни отношения.
ПРЕИМУЩЕСТВАТА: оборотите на двигателя контролират в определен диапазон, което помага или за оптимално ускорение на автомобила, или за постигане на най-висока ефективност.
НЕДОСТАТЪЦИ: постоянните обороти при ускорение не са приятни за водача - поне субективно; нещо като буксуващ съединител. Освен това металната верига работи с голямо триене, което повишава разхода на гориво. И още нещо: CVT не понасят високи стойности на въртящия момент.
АВТОМОБИЛЪТ
В нормален режим Audi А4 ускорява все едно се задвижва от "гумен" двигател. В зависимост от това колко силно натискате педала на газта, оборотите се фиксират или на икономичните 2000 об./мин, или на "пъргавите" 4000 об./ мин. и не се променят изобщо. От друга страна, в режим S CVT трансмисията не симулира спортни превключвания на предавките, така че при ускорения водачът да изпитва нормалните усещания при управление на автомобил с автоматична скоростна кутия.
При потегляне е доста трудно да се дозира мощността, особено при студен старт А4 реагира с тласъци. Освен това увеличението на разхода на гориво с около 1 л/100 км спрямо А4 2.0 TDI с механична трансмисия е твърде голямо. А и CVT трансмисията е ненадеждна и склонна към дефекти. Документирани са случаи на продължителен тест на А4 2.0 TDI, в които се е наложило скоростната кутия да бъде сменена само след 60 000 километра.
Toyota Prius. Хибридно управление на задвижването.
|
Prius се оправя без предавки - тяхната роля поема електромотор.
СКОРОСТНА КУТИЯ
Скорости друг път, Prius е шмекер. На практика той не е оборудван със скоростна кутия в класическия смисъл на думата, липсват фиксирани предавателни числа. При Prius с хибридно задвижване работата на бензиновия двигател и електрическите компоненти се контролира електронно, като мощността им се предава към предните колела по различни пътища. Наистина, Prius е оборудван с планетарен редуктор, но за разлика от конвенционалните автоматични трансмисии той не осигурява множество комбинации от предавателни числа. По принцип двигателят с вътрешно горене задвижва само генератор, а с помощта на втори електромотор създадената от него електроенергия задвижва колелата, респективно зарежда акумулатора. Ако се налага бензиновият двигател да помага директно в задвижването, системата ползва генератора като съединител. В този случай електромоторът се спира с електрическо съпротивление, а мощността на бензиновия двигател се подава към задвижваните колела чрез планетарния редуктор.
ПРЕИМУЩЕСТВА: Двигателят с вътрешно горене може да работи в режим на най-оптимално натоварване - независимо от оборотите на задвижването на колелата. Така той работи по-ефективно и пести гориво.
НЕДОСТАТЪЦИ: Въпреки че тук безстепенната трансмисия се симулира от електрониката, водачът все пак усеща недостатъците на истинска CVT скоростна кутия: постоянни обороти при ускорение, високи обороти на двигателя при висока скорост.
АВТОМОБИЛЪТ
При потегляне електромоторът и четирицилиндровият двигател работят в перфектна хармония. Prius ускорява плавно и без тласъци от място, ускорява пъргаво като мощен дизел. Безпроблемното ускорение се дължи основно на допълнителната порция мощност от електрическото задвижване. Както и при механична CVT трансмисия посто-янните обороти на двигателя при мощно ускорение са леко смущаващи. Субективното усещане е, че мощността не достига.
Едва ли е възможно по-добро решение - и като комфорт, и като икономичност. Но липсва удоволствие при шофиране. Едно е ясно: "трансмисията" на Prius не е възможна при друг автомобил. Интелигентното разпределение на мощност е възможно само при хибрид.
Smart Fortwo Cabrio. Автоматизирана механична трансмисия
|
Малкият пести автоматично, но не и комфортно
СКОРОСТНА КУТИЯ
Какво е общото между Smart и Ferrari 430 или Audi R8 R-tronic? Много просто - и трите автомобила прев-ключват предавките по идентичен принцип. Всъщност малкият градски автомобил се оборудва с конвенционална 5-степенна скоростна кутия. Но опционалната Softouch-автоматика позволява на водача да не натиска съединителя и да не превключва предавките. Смяната им се поема от електрониката, която по хидравличен път управлява и съе-динителя.
ПРЕИМУЩЕСТВАТА: това решение е изгодно и не се нуждае от много място. Поведението при потегляне на късия автомобил със задно задвижване се контролира по-лесно, педалът на съединителя отпада.
НЕДОСТАТЪЦИ: при смяна на предавките се забелязват силно подчертани прекъсва ния в подаването на мощност, маневрирането изисква доста упражнения. При низходящо превключване дразнят дългите паузи между отделните предавки.
АВТОМОБИЛЪТ
Smart е известен със своето ужасно изнервящо придърпване при ускорение. Тези силни тласъци се дължат на рязкото прекъсване на подаването на мощност към колелата в онези моменти, когато съединителят "отваря" за превключване на предавките. Освен това паузите между отделните предавки са твърде дълги. Ефектът се усилва допълнително и от силното "кимане" на късия автомобил при интензивно ускорение. "Автоматиката" доста се затруднява и при кик-даун. Усещането е, че минава цяла вечност, докато скоростната кутия успее да превключи на най-подходящата предавка след силно натискане на педала на газта. Освен това Smart трябва да се задоволи с 5 предавки, поради което слабичкият двигател често работи при неподходящи обороти. Който не иска напълно да се лиши от радостта при шофиране, ще избере ръчното превключване на предавките.
Решението е изгодно, но не и добро. Паузите при превключване са прекалено дълги. А недостатъците по отношение на комфорта са огромни. Все пак автоматизираната скоростна кутия ни помага да пестим гориво.
BMW 520d Touring. 8-степенна автоматична трансмисия.
|
8 предавки в 5-а серия - това е максимумът в момента. Но дали повече означава и по- добре? В случая - да. BMW успява да съчетае ефективността и комфорта.
Трансмисиите с преобразувател на въртящия момент са най-разпространените "автоматици", а като техника са може би и най-сложните. Предавките се сортират от планетарни редуктори, при превключване спирането на отделните комбинации от зъбни колела се осигурява от пакети с фрикциони (преди от спирачни ленти), потеглянето се поема от преобразувател на въртящия момент. Той подава мощността много нежно към трансми-сията и при това я усилва. И това не е всичко. За да може да се елиминира приплъзването при движение с постоянна скорост, в хидротрансформатора се монтира блокираща муфа. Хубавата новина е, че водачът трябва само да постави селектора в позиция D.
ПРЕИМУЩЕСТВА: Хидротрансформаторът позволява плавно потегляне. Същевременно той гаси и вибрациите, комфортът при превключване е много висок. Самата трансмисия е компактна, здрава и издържа огромен въртящ момент.
НЕДОСТАТЪЦИ: Лекото приплъзване между двигателя и трансмисията при промяна на скоростта увеличава разхода на гориво, коефициентът на полезно действие е по-нисък, отколкото при механична трансмисия. Освен това автоматичната скоростна кутия с хидротрансформатор е тежка, нуждае се от скъпо масло и охлаждане, устойчивостта към високи обороти е относително ниска.
АВТОМОБИЛЪТ
С блокажа на хидротрансформатора и 8-те си предавки BMW буквално обръща представите ни за автоматичните трансмисии. По-точно: още след потеглянето електронно управляван съединител блокира приплъзването в хидротрансформатора, двигателят и трансмисията вече са свързани твърдо като при механична скоростна кутия. Това осигурява не само спортни, директни реакции, но и понижава разхода на гориво. 520d реагира изключително спонтанно на командите с педала на газта, при движение по инерция и при низходящо превключване двигателят работи като спирачка. Осемте предавки осигуряват голям диапазон на предавателните числа. При последните две предавки оборотите на двигателя са екстремно ниски, това пести гориво на магистралите и превръща 5-а серия с "шепнещ експрес". В същото време при кик-даун автоматичната скоростна кутия винаги намира най-подходящата предавка за максималния въртящ момент на 520d. В крайна сметка "автоматичното" 520d е почти толкова икономично, колкото и 520d с механична трансмисия: 5,3 срещу 5,1 литра на 100 километра.
Добрата стара автоматична скоростна кутия с преобразувател на въртящия момент предлага най-добрия компромис. Особено в съчетание с ранно задействания блокаж на хидротрансформатора и 8-те предавки ефективната автоматична трансмисия на BMW Е изключително убедителна.
От CVT до Q-tronic - преглед на особените означения на автоматичните скоростни кутии на различнтие производители:
ALFA ROMEO
Selespeed Автоматизирана 5-степенна механична трансмисия при GT
ТСТ Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки при MiTo
Q-Tronic 6-степенна автоматична трансмисия, например при Вгега
ALPINA
Switch-Tronic 6-степенна автоматична трансмисия при моделите на Alpina
AUDI
Multitronic Безстепенна трансмисия при А4, A5 и А6
R-Tronic Автоматизирана 6-степенна механична скоростна кутия при R8
S-Tronic (7) Скоростна кутия с два съединителя и 7 предавки, при по-малките мотори със сухи съединители
S-Tronic (6) Скоростна кутия с два съединителя в маслена баня и 6 предавки
Tiptronic 6-степенна автоматична трансмисия, напр. при А4 quattro
BMW
Drivelogic 7-степенна скоростна кутия с два съединителя при BMW МЗ
CITROEN
SensoDrive Автоматизирана 5-степенна механична скоростна кутия при по-малките модели
EGS6 Автоматизирана механична скоростна кутия с 6 предавки при по-новите модели
FIAT
Dualogic Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия, напр. при Fiat 500 (при Linea с 6 предавки).
FORD
Powershift Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки
HONDA
i-shift Автоматизирана 6-степенна механична трансмисия
LAMBORGHINI
e-gear Автоматизирана 6-степенна трансмисия при Gallardo и Murcielago
MERCEDES
Automatic 5-степенни автоматични трансмисии c хидротрансформатор
7-G-Tronic 7-степенна автоматична трансмисия
AMG Speedshift MCT Планетарна трансмисия с технология Multi-Clutch (многодисков съединител в маслена баня)
AMG Speedshift DCT Скоростна кутия c два съединителя, в случая с Transaxle-конструкция
Autotronic 5-степенна автоматична трансмисия с единични съединители (А-класа)
MITSUBISHI
DSG (6) Скоростна кутия c два съединителя при Lancer Evolution
TC-SST (6) Скоростна кутия с два съединителя и 6 предавки при Outlander
CVT Безстепенна скоростна кутия при Lancer
OPEL
Easytronic Автоматизирана скоростна кутия при Corsa
PEUGEOT
2-Tronic Автоматизирана скоростна кутия при 107
EGS6 Автоматизирана скоростна кутия
PORSCHE
PDK Скоростна кутия с два съединителя и 7 предавки
RENAULT
Quickshift Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия
EDC Скоростна кутия с два съединителя
SMART
Softouch Автоматизирана 5-степенна скоростна кутия
SUBARU
Lineatronic CVT автоматична трансмисия
TOYOTA
Multimode Автоматизирана скоростна кутия, при Aygo с 5, при Auris с 6 предавки
Multidrive CVT автоматична трансмисия
VOLVO
Geartronic Означение на Volvo за автоматични трансмисии с 5 и 6 предавки
Powershift Скоростна кутия с два съединителя, напр. при Volvo ХС60
VW
DSG Direktschaltgetriebe Два съединителя, с 6 или 7 предавки, монтира се при почти всички модели на концерна