Daewoo Motors е южнокорейски автомобилен производител, създаден през 1978 г., част от Daewoo Group. Компанията продаде повечето от активите си на General Motors през 2001 г., след като се сблъсква с финансови проблеми. Отдела за товарни автомобили е придобит от Tata Motors през 2004 г.
Корените на Деу стигат до създадената през 1937 г. в Bupyeong-gu, Инчеон, Южна Корея, компания National Motor. През 1962 г. името на компанията е променено на Saenara Motor, чийто бизнес е сглобяването и продажбата на Datsun Bluebird P310. Saenara е първата автомобилна компания в Корея притежаваща модерни съоръжения и поточни линии, сформирана след провъзгласяването на политиката за насърчаване на автомобилната индустрия (Automobile Industry Promotion Policy), приета от южнокорейското правителство през 1962 г. Saenara Motor е придобита от Shinjin Industrial през 1965 г., която след установяване на съвместна дейност с Тойота, променя името на компанията на Shinjin Motors.
След оттеглянето на Тойота през 1972 г., Shinjin Motor основава смесено дружество с General Motors под името General Motors Korea (GMK), но името отново претърпява промяна през 1976 и новата компания се казва Saehan Motor. За кратко GMK продава техния модел Rekord под марката GMK, както и базирания на Holden Torana, Chevrolet 1700.
След като Daewoo Group придобива контрол над компанията през 1982 г., името отново е сменено, този път вече по-трайно – основана е Daewoo Motor Company. До 1996 г. всички автомобили са базирани на модели от General Motors. Всички наследени от Saehan модели са прекръстени на Daewoo, като моделът Maepsy е освежен и прекръстен на Maepsy-Na. Деу запазва моделите от серията Royale, като добавя Royale XQ и Royale Duke (март 1982 г.), Royale Prince (юли 1983 г.) и Royale Salon Super (март 1986 г.). През 1989 г. се въвежда нов луксозен модел, стоящ над серията Royale, който бил флагманът на марката и носел името Daewoo Imperial. Той имал съвременен дизайн напомнящ отчасти на Chrysler Imperial и New Yorker, но и на луксозните Японски седани от онова време. Той се произвежда до 1993 година.
Първото допълнение на Деу идва през 1986 г. с модела Daewoo LeMans, базиран на Opel Kadett E; версията с 3 врати се наричала Racer, а тази с пет била наричана Penta-5. За GM това е бил световен автомобил, на който са били възлагани големи надежди и амбициозни цели, тъй като е бил продавам в почти целия свят, носещ различни имена като Pontiac LeMans, Asüna GT и SE, или Passport Optima. Тази кола се произвежда до февруари 1997, и е един от най-големите успехи на Daewoo Motor. 1986-та е също и годината, в която Деу предлага своя напълно технически еднаква версия на Nissan Vannette.
През 1990 г. е създаден модела Espero, с дизайн от Bertone Италия, който поставя началото на традиция в Daewoo Motor да има модели създадени от италиански дизайнери.
Daewoo Heavy Industries (DHI) представя през 1991 г. мини автомобила Tico, който се продава през дилърската мрежа на Daewoo Motor. Още от 1981 г., DHI предлага товарните автомобили Damas (миниван) и Labo (мини пикап), като всичките й модели (Tico, Damas, Labo) са базирани на модели на Suzuki. Когато Деу преустановява производството на моделите от серията Royale, те получават лек фейслифт и биват предлагани под имената Prince и Super Salon/Brougham съответно до 1997 и 1999 година.
През 1992 г. се заличава смесеното дружество с GM и Daewoo Motor става независима компания.
За да замени спрения от производство флагман Imperial, през 1994 г., Daewoo започва внос на втората генерация Honda Legend, която брандира със своята марка като Daewoo Arcadia. През същата година LeMans претърпява лек фейслифт, след който всички варианти (3, 4, 5 врати) получават името Cielo.
Първото "истинско" Daewoo, модела Lanos, е представено през втората половина на 1996 г. в три разновидности: с 4 врати, 3-врата версия наричана Romeo и 5-вратата Juliet. То е първия модел от изцяло нова моделна гама. Дизайнът е постигнат чрез сътрудничество с Giorgetto Giugiaro и Italdesign. Една от основните характеристики на новия дизайн е изцяло новата радиаторна решетка визуално разделена на 3 части, напомняща за емблемата на Daewoo Motor, която ще бъде използвана на много бъдещи модели. През февруари 1997 г. видяхме раждането на нов модел с дизайн от италианския институт I.D.E.A. – Nubira, първото Daewoo произвеждано в новия по онова време завод в Kunsan. Един месец по-късно, през март 1997 г., е представена и Leganza, модел от среден клас, носещ дизайна на прочутото италиански студио Giorgetto Giugiaro и заимствало някои от стилистичните елементи на концептуалния модел Jaguar Kensington от 1990 г.
Една от най-известните коли на Деу е представена през 1998 г. – това е малкият Matiz, чийто дизайн, отново дело на Giorgetto Giugiaro, е базиран на концепцията Lucciola, която първоначално е смятана за заместител на Fiat Cinquecento. Тази кола е бестселър за Daewoo Motor през следващите четири години. През 1999 г., Daewoo представи Magnus (известен в Европа като Daewoo Evanda), който е доработка на съществуващата Leganza. Магнус, който се е продавал успоредно с Леганза в Корея до края на производството на последната през 2002 г., е имал два варианта: Classic и Eagle (по-спортен). Следва представянето на минивана Rezzo (Tacuma) в началото на 2000 г. Matiz, Lanos и Nubira получават фейслифт през 2001, и стават съответно Matiz II, Lanos II и Nubira II. През 2002 г., е представен Magnus L6, който е оборудван с първия шест-цилиндров редови двигател на Daewoo, и включва промени по екстериора като нова предна решетка и светлини. През същата година Daewoo представя компактния модел Kalos, който да замени остарелия Lanos.
През 1998, след азиатската финансова криза, конгломерата Daewoo Motor придобива закъсалата SsangYong Motor (специализираща в 4х4 автомобили), само за да я продаде отново през 2000 г., когато самият той се сблъсква с финансови затруднения. В Корея, моделите на SsangYong, произведени в този период се продавали под марката Daewoo-SsangYong (противно на задокеанските пазари, където тези коли се продавали под марката Daewoo). Дори лимузината на SsangYong, Chairman, се включва в гамата на Деу като получава новата 3-елементна корпоративна радиаторна решетка, за да се превърне в Daewoo Chairman.
До 1999 г. цялата Daewoo Group вече навлиза в финансови затруднения, и е принудена да продаде автомобилната си дивизия. Кандидати за придобиване на изпадналата в криза компания не липсват – Hyundai съвместно с Daimler Chrysler, Ford Motor Company и алиансът GM-Fiat. Накрая General Motors е този, който купува активите на Daewoo Motor. През 2002 г. Daewoo Commercial Vehicle Co. Ltd (подразделението за товарни автомобили) е отцепено от компанията майка Daewoo Motor Co. Ltd. През 2004, то е придобито от Tata Motors, най-големият автомобилен производител в Индия.
В периода 1998-2003 г. съществува смесеното дружество AvtoZAZ-Daewoo, сформирано след като Daewoo придобива дял в украинския автомобилен производител. През 2002 г. в Украйна започва сглобяването на Daewoo Lanos на принципа CKD (Complete Knock-Down означава пълния комплект части и агрегати необходими за сглобяване на продукт; в автомобилната индустрия, това се отнася за износа на заварени и боядисани купета с инсталиран интериор, и доставката им заедно с останалите части в завод в друга държава, където се сглобява автомобила без необходимостта от скъпоструващи роботи). Две години по-късно, през 2004 г., е преустановена доставката на CKD комплекти и започва пълномащабно производство на модела и продажбата му на местния пазар под името ЗАЗ Ланос. Версия на разработения от Деу Chevrolet Aveo също се сглобява за местния пазар, но в дъщерното дружество Иличовск. След фалита на Daewoo Motor от 2001 г., корпорация УкрАВТО изкупува холдинга АвтоЗАЗ през 2002 г. Всички производствени мощности на АвтоЗАЗ (най-вече заводите за асемблиране MeMZ и Иличовск) бяха върнати на ЗАЗ. Компанията дори приема ново лого. Частта на Daewoo в смесеното дружество е откупена от швейцарската Hirsch & CIE през 2003 г.
През август 1992 г., Daewoo сформира смесено предприятие UzDaewooAuto и изгражда завод в град Асака, в Андижанската област на Узбекистан, като се възползва от голямата корейска малцинствена група в региона. Към момента, заводът сглобява Matiz и Nexia както за местния пазар, така и за експорт, а също и Lacetti хечбек и седан, но само за местния пазар.
През 1994 г., Daewoo придобива производителя Automobile Craiova в Крайова, Румъния, който по това време произвежда дериват на модела Citroen Axel, под името Oltcit. Името на дружеството първоначално е Rodae Automobile, но през 1997 г. е променено на Daewoo Automobile Romania. Цялата производствена база е обновена и преустроена, за да произвежда основно модела Cielo, а впоследствие и други модели. До 2008 г. завода произвежда Daewoo Cielo, Matiz и Nubira за румънския пазар, но също така и авточасти за износ, в това число двигатели и скоростни кутии за GM Daewoo и други компании. Заводът е придобит от румънското правителство и продаден на Ford през 2007 г. (официалното споразумение е подписано на 21 март 2008 г.). Производството на модели Daewoo е преустановено през май 2008 г., и Rodae се превръща в "Ford Romania".
Daewoo инвестира също и в полската Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) през 1995 г., създавайки смесено дружество (Daewoo-FSO) за сглобяване на градския автомобил Matiz, наследник на модела Tico, който беше много популярен на източно Европейския пазар. От януари 2005 г., FSO започна на произвежда Matiz и Lanos под собствената си търговска марка. При формирането на джойнт венчър с полската компания Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) през 1995 г., Daewoo създава и Daewoo Motor Polska, която произвежда микробуса Daewoo Lublin и многоцелевия пикап за всякакъв терен Daewoo Honker, автомобил носещ дизайна на бившия Tarpan Honker. По това време Daewoo Motor Polska съвместно с британския производител на микробуси LDV, разработват микробус носещ името Maxus. Но след фалита на Daewoo Group, LDV придобива изключителните права над автомобила, закупува оборудването и го мести от завода на Деу в Полша в своя завод в Бирмингам. Следва продажбата на FSC, от новия й собственик GM, на британската инвестиционна група Intrall, както и продажбата на правата над дизайна на Honker на полската компания Andoria-Mot.
През 1998 г., Daewoo Motor купува 50,2 % от чешката автомобилна компания Avia. Година след това търговското наименование на дружеството е променено на Avia Daewoo. Още през същата година, компанията става изключителен вносител и дистрибутор на автомобилите Daewoo в Чехия и започва производството на полския микробус Lublin и на новата гама товарни автомобили Daewoo-Avia D60/90. Мащабната програма за придобивания на GM не включва Daewoo-Avia през 2001 г. През 2005 година обаче, компанията е придобита от инвестиционната група Odien Capital Partners, а през 2006 г. дивизията за товарни автомобили минава под ръководството на индийския концерн Ashok Leyland, превръщайки се в Avia Ashok Leyland Motors Company (AALM).
През 1998 г. започва нискосерийно асемблиране на моделите Lanos, Nubira и Leganza във фабриката TagAZ-Doninvest, намираща се в руския град Туганрог. Колите са били продавани на местния пазар под марката Doninvest, съответно като модели Assol, Orion и Kondor. Проектът не е имал особен успех, затова TagAZ се обръща към Ситроен за правото да произвежда тяхното Berlingo под името Orion-M (1999-2002), а по-късно през 2006 г. и към Хюндай за производството на Accent, Sonata и Porter. През 2010 ТагАЗ започва производството на модели на китайските производители BYD и Chery, под новата си марка Vortex.
След придобиването от GM през 2002 г., GM Daewoo губи интерес в нейните чуждестранни активи; сделките за доставка на частично сглобени CKD комплекти за производство на автомобили приключват през 2005 г. и тези заводи са оставени да разчитат на собствените си производствени възможности.
Марката Деу става популярна в България през 90-те години на миналия век. Тогава са продадени много автомобили от моделите Tico, Espero, Damas и Nexia. Тези автомобили се оказват надеждни и на достъпни цени. Поддръжката е елементарна, а частите - евтини. По това време се рекламираха силно и джиповете Korando и Musso, но търсенето за тях не беше толкова добро.
Следвайки успеха на моделите от началото на 90-те години, в началото на новото хилядолетие и малко преди това се появиха редица нови модели като Lanos, Nubira, Tacuma, Matiz и най-последен излезе Kalos. След промени във вътрешната структура на General Motors, който става собственик на корейската Daewoo), след 2005 модела Kalos и всички останали от това време (Evanda, новата Nubira - Lacetti) започват да се продават с емблемата на Chevrolet.
Днес, в България вече няма продажба на автомобили с марката Daewoo, но пък старите модели от 90-те и началото на 2000-те все още са в движение. Ако вие сте собственик на един от тези автомобили, сигурно често се сблъсквате с липсата на оригинални авточасти и трудното намиране на резервни от други марки. Предвид възрастта на автомобила ви, вие можете да се възползвате от предложенията на автоморги. Из страната все още има доста Деу-та които се разглобени за части и от които вие можете да се снабдите дори с оригинални такива на супер изгодни цени. В откриването на части за Деу, ще намерите Parts.bg като незаменим помощник. Ние разпращаме вашето запитване за авточасти към всички автоморги от нашата мрежа и ви помагаме да откриете каквото ви трябва, за да поддържате вашето Деу в движение.