Избрани части
0
Начало
История на Citroën

ИСТОРИЯ НА CITROËN

Ситроен - революции и експерименти

Прадядото на основателя на Citroen е роден Limoenman в Холандия, но сменя името си от Lemoenman - на холандски на Citroen, което е френското звучене на lemon. Когато неговият син Левис Бернард Ситроен идва в Париж, той добавя "е" с две точки отгоре, за да осигури френското произнасяне на името. Левис има пет деца, второто от които е наречено Андре Гюстав.

Този син започва да прави автомобили през 1919 г., защото е изключително богат. За емблема на продукцията се взема стилизираното изображение на зъбите на шевроновите колела - първоначалното производство на Citroen.

Положението се изменя, когато той пуска своя Traction Avant. Това е първият в света автомобил с предно задвижване и самоносеща каросерия в серийно производство. Скъпото производство на модела затруднява финансово създателя си през 1934 г. и на 5 юли следващата година предприятието му се изправя пред банкрут. Положението е спасено с помощта на приятелите на Андре. Моделът Traction Avant става един от най-модерните за времето си и продължава да се произвежда до 1957 г. Citroen произвежда своя следвоенен автомобил от юни 1945 г. Това отново е Traction Avant с козметични промени. Той е във версиите Light, Large и 15 Six. Първите две имат обем на четирицилиндровия двигател 1911 куб. см, мощност 56 к.с. при 3600 оборота в минута, а последният е от 2867 кубика, шестцилиндров, с горно разположени валове и клапани, и мощност 77 к.с. при 3800 оборота в минута. В края на финансовата година са произведени 1525 коли от този модел. Мощността постепенно нараства и през 1952 г. колата претърпява само козметични промени ("фейслифт") с нов капак на мотора. Запасното колело вече не е отзад в багажника, а под този капак.

Familiale идва след войната, през 1953 г., с разстояние между осите 3270 мм. докато Light е с база от 2910 мм. а 15 Six - с 3090 мм. Този автомобил има осем места. Накрая 3079 екземпляра от модела имат система, която по-късно се появява и на предната ос при Citroen DS. Хидропневматичното окачване отзад се появява при 15 Six. От произведените 759 111 коли от модела. 700 961 са направени във Франция, 31 750 - в белгийската фабрика до Форест, и 26 400 - в Англия.

Прототипът на 2CV се появява през 1938 г. Автомобилът е с четири врати и пространство за четирима пътника с багаж. Двуцилиндровият му двигател от 375 куб. см задвижва предните колела. Премиерата на колата е през октомври 1948 г. на Парижкия автосалон. Евентуалните клиенти трябва да чакат две години за закупуване. Мощността на моторчето е 9 к.с. при 3500 оборота в минута. Тя е достатъчна, за да задвижва автомобила с 65 км в час.

През 1952 г. от произведените коли има и за износ. В Холандия моделът се нарича "грозното пате". Две години по-късно мощността на двигателя се увеличава на 12,5 к.с., а през 1961 г. конските сили достигат 14.

Новите модификации променят дизайна на арматурното табло. Моделът Sahara е екипиран с по един двигател на всяка ос. Deux-Chevaux (2 CV) празнува 20-годишния си рожден ден през 1968 г. Продадени са 2 500 000 екземпляра. От 1968 г. колата търпи "фейслифт" и получава 425-кубиков мотор с мощност 16,4 к.с. и максимална скорост 100 км в час. Промени в модела идват и през 1970 г., когато се появяват две версии: 2 CV 4 - с мощност на мотора 19 к.с. и максимална скорост 100 км в час, и 2 CV 6, чийто 597-кубиков мотор има мощност вече 28 к.с., а максималната му скорост е 110 км в час. След като последното 2 CV от завода в Португалия слиза от конвейера през юли 1990 г., са пуснати общо 3 868 631 коли от модела.

Citroen Ami 6 е представен през 1961 г. на Парижкия автосалон. Колата с четири врати и въздушно охлаждане на двигателя от два цилиндъра тип боксер има 602 куб. см обем на мотора и мощност 22 к.с., които нарастват на 32 през 1969 г. Моделът Ami 8 е не само с нова каросерия, но и мощност на боксеровия двигателен агрегат 32 к.с. Citroen Dyane е представен през 1967 г. и заема нишата между 2 CV и Ami 6.

През 1955 следва изцяло нов автомобил - DS (най-луксозната версия, на който се нарича Pallas 21), при който дебютира първото в света хидропневматично окачване. Колата има променлив клирънс (разстоянието от най-ниската точка до пътя) и 1911-кубиков мотор с мощност 62 к.с. На следващата година се появява и ID.

Следващият "Ситроен" е в съавторство с италианското Maserati. При него се монтира за пръв път V6 с обем 2675 куб. см. и мощност 170 к.с. Окачването, кормилната уредба и спирачките са на Citroen. През 1970 г. дебютира и GS, който се произвежда до 1980 г. в няколко варианта с обем на моторите от 1015 до 1299 куб. см.

Четири години по-късно се произвежда вече и СХ, при който двигателите са от 1885 до 2500 куб. см, а мощността - от 102 до 170 к.с.

След това дебютират ВХ, ХМ и заместникът на първия - Xantia. Следват Saxo, Xsara и Berlingo, СЗ, С2, С5, С4, а неотдавна в Женева - и С6.

Последните три имат хидроактивно окачване от по-ново поколение, отколкото при ХМ и Xantia. При Citroen С6 някои данни за движението на автомобила, навигацията и бордовия компютър се изписват на дисплей на стъклото през водача.

В конгломерата PSA, Citroen винаги е бил с по-революционни технологии, някои от които след това се вграждат в автомобилите Peugeot.

Официален вносител на Citroen за България е "Автомотор Корпорация" АД, която е едно от първите автомобилни представителства у нас след промените.

Ситроен винаги са били автомобили за малко по-екстравагантни личности и марката си има своя верен кръг от фенове. Ако и вие сте от тези хора, които държат френското им бижу да се движи и изглежда като ново, можете да се възползвате от Parts.bg да намерите употребявани части за Ситроен на най-изгодни цени.