Избрани части
0
Начало
Търсене
Чистачки - Авточасти

ЧИСТАЧКИ - АВТОЧАСТИ

Посочете авточаст, за която искате да пуснете запитване към автоморгите и търговците на авточасти.
Картинките са илюстративни и в зависимост от марката и модела автомобил може да се различават.

За да установите сами проблема на чистачките на вашия автомобил, вие трябва да познаваме системата и функцията на отделните авточасти. Ако искате да научите повече за чистачките преди да се втурнете в закупуването на авточасти, попаднахте на точното място. Ако пък знаете точно каква резервна част ви е необходима, можете още сега да я селектирате и да пуснете запитване към автоморгите. Те ще ви направят оферти за авточасти втора употреба на най-ниски цени и ще поправите вашите чистачки още преди следващия дъжд.

Чистачки за автомобили - авточасти и техните функции

Първите чистачки са били задействани ръчно чрез мърдане напред-назад на лост, намиращ се вътре в колата. Днес, всички ние приемаме електрическите чистачки за даденост. Можем да разчитаме на чистачките да поддържат предното стъкло чисто когато вали дъжд, движейки се наляво-надясно по стъклото безбройни пъти. На най-високата им скорост, те се движат впечатляващо бързо, понякога дори разклащат цялата кола, когато сменят посоката си. Тайната се крие в щанговия механизъм на чистачките и мотора, който го задвижва. Интересен факт е, че авто чистачките са проектирани да издържат до 1,5 млн. изчиствания и се тестват от автопроизводителите.

Обикновено системата на чистачките в повечето автомобили съдържа авточасти като: механизъм чистачки, мотор за чистачки, рамо за чистачки, пера за чистачки. Това ви е достатъчно, когато вали дъжд, но допълнителна система за пръскалки е необходима за почистване на стъклото в сухо време. Пръскалките разбира се не са нищо ново в автомобилния свят – всяка кола има дюзи пръскалки за предното стъкло, а някои автомобили имат пръскалки и на задното стъкло и дори на фаровете. Дюзите на пръскалките обикновено са монтирани на предния капак, но при по-големи превозни средства като микробуси и автобуси, те са изведени с маркуч на чистачката. Този принцип е приложен и в новия Mercedes SL модел 2012, но в много по-напредничав вариант. При него самото перо на чистачката е конструирано така, че да съдържа множество фини дюзи под високо налягане, които разпръскват много тънък слой течност за чистачки само по посока на движение на чистачката. По този начин не се ограничава видимостта на водача по време на измиване на стъклото и същевременно няма излишък на течност за чистачки, който да се оттече към купето и да прокапи – много важно за автомобили тип кабриолет.

Чистачките съчетават два вида механика, за да изпълняват задачата си: комбинация от електромотор и червячен механизъм за редуциране на оборотите осигуряват задвижване на чистачките. Сложен лостов механизъм преобразува въртеливото движение на мотора във възвратно-постъпателното движение на чистачките.

Мотор за чистачки

Много голяма сила е необходима за ускоряване на чистачките толкова бързо при цикличното им движение по предното стъкло. За да се генерира такава сила се използва червячен механизъм, монтиран върху оста на малък електромотор.

Червячния редуктор умножава въртящия момент на електромотора около 50 пъти, като същевременно намалява и скоростта му 50 пъти. На изхода на редуктора е свързан щангов механизъм, който движи чистачките напред-назад.

На сглобката мотор-предавателно колело е вграден сензор, който дава сигнал кога чистачките са в изходно положение. Електронна платка си служи с данните от сензора и поддържа захранването на чистачките докато се приберат в долната част на предното стъкло, след което спира захранването на мотора. Тази платка се грижи и за прибирането на чистачките при тяхната настройка да почистват стъклото на интервал.

Лостов механизъм за чистачки

На оста на зъбното колело, задвижвано от червячния механизъм, е монтиран ексцентрик, който се върти докато се върти мотора. Ексцентрика е свързан за дълга щанга и резултата от неговото въртене е възвратно-постъпателно движение на щангата. Дългата щанга е свързана за по-къс лост, който придава движението на рамото на чистачката от шофьорската страна. Друга дълга щанга свързва чистачката от шофьорската страна с тази от пасажерската страна, така че да се движат заедно.

Пера за чистачки

Перо на чистачка тип AeroНовия тип чистачки като този Bosch Aerotwin имат много предимства пред старата конструкция. Те се предлагат на пазара от множество производители и имат захвати позволяващи монтаж на почти всеки автомобил. Новите безшарнирни пера често са назовавани с различни имена - плоски чистачки, чистачки банан, аеро чистачки и др.

Перото на автомобилната чистачка е като чистачката за прозорци, използвана от професионалните почистващи фирми. Рамото на чистачката прокарва тънка гумена лента през стъклото, за да почисти водата.

Когато перото на чистачката е ново, гумата е чиста и без пукнатини и увреждания. То премахва водата отлично, без да оставя ивици. Когато перото на чистачката остарее, по ръба му се формират пукнатини и той става неравен. В пукнатините трайно се натрупва мръсотия и чистачката не е в състояние да прави плътен контакт със стъклото, затова остават ивици. Понякога е възможно да удължите малко живота на вашите чистачки, като потъркате ръба на перото с парцал навлажнен с препарат за прозорци докато спре да излиза мръсотия.

От ключово значение за перфектната работа на чистачките е равномерният натиск по цялата дължина на перото. Чистачките са проектирани да се захващат за рамото в една точка в средата, но конструкцията на перото наподобява дърво и тя се разклонява в няколко вилки, за да завърши с 6 до 8 контактни точки, за които е закрепено гуменото перо. През зимата, когато се натрупа сняг и лед по чистачката, малките рамена (вилките) на чистачката стават неподвижни и съответно неспособни да упражняват равномерен натиск, затова чистачките могат да оставят широки ивици непочистена зона под перото. Някои производители на чистачки, предвидени за северните страни предлагат чистачка със специален гумен кожух предпазващ от сняг и лед.

Много от недостатъците на традиционната чистачка са премахнати при новите безшарнирни Aero чистачки. Името идва от търговската марка на Bosch, които първи произвеждат плоска чистачка наречена AeroTwin и започват да снабдяват автопроизводители. Така новия модел чистачки се появиха първо в новите автомобили, а впоследствие започнаха да се продават масово като заменящи стария тип чистачки с метална конструкция. Предимството на новия модел чистачки тип банан са в опростения и по-естетически дизайн, който осигурява равномерно притискане на перото към стъклото, допълнително притискане при висока скорост без повишение на нивото на шума и по-голяма устойчивост при сняг и лед.

Осови точки на раменете на чистачките

Видове чистачки според тяхното разположениеЧистачките, които се срещат на различните автомобили са няколко вида. Най-разпространена е системата с две чистачки, движещи се в една посока.

Повечето автомобили имат един и същ дизайн на чистачките: две пера се движат заедно, за да почистят стъклото. Едната чистачка се движи по ос в близост до шофьорската страна на колата, а другата се движи по ос в близост до средата на предното стъкло. Това е стандартната система на разположение на рамената на чистачките, при което се почиства по-голямата част от стъклото в полезрението на водача.

Има и няколко други дизайна на чистачките срещани при някои автомобили. Мерцедес например използват система с една чистачка, която се свива и разтяга докато почиства прозореца. Тази система осигурява много добра видимост и голяма площ на почистване, но е по сложна и съответно по-скъпа от стандартната система с две чистачки. При някои коли се срещат чистачки, които са монтирани на противоположните страни на предното стъкло и се движат в противоположна посока (Peugeot 307 и др.). Някои по-стари автомобили имат опростена система с една чистачка в средата, която не се движи нагоре-надолу както при Мерцедес и съответно няма добро покритие (например Citroen ZX). По-модерните и скъпи автомобили като BMW 5 серия (E60) имат сложна система с две чистачки, една от които е с фиксирана ос, а другата се разтяга навън.

Лост чистачки – управление и регулиране

Чистачките на повечето автомобили имат ниска и висока скорост, както и настройка за почистване на интервал. Когато чистачките са на ниската или високата скорост, моторът работи непрекъснато. Но когато чистачките са пуснати на интервал, мотора спира за определено време между всеки цикъл на почистване. Има различни лостове за чистачки, които позволяват различни настройки. Така например някои коли имат само една настройка на режима на почистване с интервал, докато други имат 3, 5 или повече степени, а трети пък имат плъзгащ се превключвател, който позволява настройка на почти всякакъв интервал.

Каквото и регулиране да позволява вашия лост на чистачките, настройването им може да се окаже трудна задача – ако ги пуснете много бързо, стъклото ще стане сухо и чистачките ще скърцат; ако пък чистачките са твърде бавни ще бъде ограничена видимостта ви от дъждовните капки. Настройването на чистачките за оптимален режим на работа се усложнява допълнително и от факта, че количеството вода, което попада на стъклото е едно при ниска скорост и друго при по-висока скорост. За да функционират постоянно в оптимален режим, чистачките може да изискват вашето внимание почти непрекъснато. Модерните автомобили са разрешили този проблем с черешката на сладоледа на технологиите за чистачки – сензора за дъжд и компютърното управление.

Сензор за дъжд

Производителите на автомобили отдавна се опитват да елиминират изцяло необходимостта от чистачки или поне да контролират тяхната скорост автоматично. Някои прийоми използвани от автопроизводителите за постигането на тези цели са прилагането на сензори за улавяне на вибрациите, причинявани от единични капки падащи върху стъклото; прилагането на специално покритие, което не позволява на капките да се задържат върху стъклото и дори създаването на вибрации с ултразвукови вълни, които да раздробят капките, така че да не е необходимо да се почистват. Тези системи били изпълнени с проблеми и недостатъци дотолкова, че или не стигали до масово производство или толкова смущавали шофьорите, че било преустановено тяхното приложение.

Въпреки неуспехите в миналото, днес вече има надеждна система за автоматично почистване на стъклото на автомобила, която върши чудесна работа в установяването на количеството водни капки по стъклото и контролирането на чистачките. Един от най-големите производители на сензори за чистачки е компанията TRW. Нейният TRW Rain Sensor се монтира на предното стъкло близо до огледалото за задно виждане и използва оптични сензори, за да улови дори и най-малките капки вода.

Сензора прожектира върху стъклото инфрачервена светлина, която попада върху стъклото под ъгъл от 45 градуса. Ако стъклото е сухо, повечето от тази светлина се отразява обратно в сензора от горната повърхност на стъклото. Ако обаче по него има водни капки, те отразяват светлината в различни посоки – колкото по-мокро е стъклото, толкова по-малко светлина се връща обратно в сензора.

Електрониката в сензора задейства чистачките, когато количеството рефлектирана светлина падне под едно предварително зададено ниво. Софтуера регулира скоростта на чистачките в зависимост от скоростта, с която се натрупва влагата между всеки цикъл на почистване. Системата може да задвижва чистачките с всякаква скорост. Тя наглася скоростта толкова често, колкото е необходимо, за да съответства на натрупването на капки по стъклото.