Избрани части
0
Начало
Автостатии
Новите автомобили нямат резервна гума

НОВИТЕ АВТОМОБИЛИ НЯМАТ РЕЗЕРВНА ГУМА

публикувано: 25.01.2013 г. 14:38

spukana-guma_400

Все повече нови коли излизат от завода без задължителната в миналото резервна гума. Много шофьори са в неведение за липсата на резервно колело в багажника и осъзнават това чак когато спукат гума и им се наложи да отбият от пътя. Те са изненадани, когато установят, че в багажника има само празна кухина на мястото, където обичайно се е намирала резервната гума. В днешно време, изглежда единствените производители, които предлагат резервна гума в своите коли, са тези, които произвеждат и SUV модели. Джиповете и SUV моделите засега все още имат резервни колела, монтирани отвън на багажната врата или висящи под багажника, но скоро това също може да се промени.

Проблемът с липсващата резервна гума

Пази боже да ви се спука гума, но все пак ако се случи и карате чисто нов автомобил, не се учудвайте, ако в багажника вместо резервна гума намерите само ремонтен комплект за спукани гуми под формата флакон с пенливо лепило. Тревожен е фактът, че някои хора нямат представа как се използва този ремонтен комплект или пък дупката в гумата е прекалено голяма да може да се оправи с него. И в двата случая може да ви се наложи да разчитате на пътна помощ – нещо, което няма как да се случи с обикновената и надеждна резервна гума.

Производителите се опитват да намалят теглото на автомобилите си и съответно да оптимизират разхода на гориво, за да отговорят на все по строгите законови изисквания за вредни емисии. Това е една от причините да се откажат от традиционното резервно колело като по този начин способстват за увеличаване на багажното пространство, намаляване на вредните емисии, намаляване на разхода на гориво и в крайна сметка спестяват пари на потребителя.

На теория всичко изглежда изпипано, но дали наистина тези мерки ни спестяват пари? Ако ние след това трябва да обикаляме автоморги, за да си намерим резервна гума втора ръка и преди това сме се сблъскали с редица неприятности, че да стигнем до това решение.

Пяна за спукана гума Някои нови коли се продават с флакон пяна за спукани гуми, вместо резервно колело

Предимствата да нямаш резервна гума

Резервната гума, особено ако е пълноразмерна, а не гума патерица, може да добави доста към теглото на колата, затова разхода на гориво би следвало да е по-малък без нея. Освен това, резервната гума може да добави към цената на един чисто нов автомобил. Другото предимство да нямаш резервна гума е увеличеното багажно пространство. Някои шофьори слагат газови уредби на автомобилите си и използват това допълнително място за газовата бутилка.

Недостатъци на липсата на резервно колело

Ако ви се случи да останете на пътя заради пукната гума и ремонтния комплект не върши работа, то тогава сигурно ще решите да си купите резервна гума. Ако обаче багажника ви вече е зает и няма къде да я сложите, ще се наложи да я мъкнете вътре в купето, зад шофьорската седалка например. Това в никакъв случай не може да се нарече решение на проблема, особено ако често возите други хора в колата.

Застрашена ли е безопасността ни от изчезването на резервната гума?

Е, ако все пак изкарате късмет и успеете да залепите гумата със спрей пяна, не бързайте да се радвате. Когато закарате подобна гума на вулканизатор, той най-вероятно ще ви изправи джантата и ще залепи гумата, но няма да я почисти от всичката тази пяна. Гумата ви вече е безполезна, а цената на нова гума започва от 100 лв. нагоре за гуми над 15 цола или около 50-60 лв. ако купувате втора употреба.

Така че ние сме поставени пред дилемата, дали тези ремонтни комплекти за спукани гуми наистина ни спестяват пари, особено при положение, че повечето общини в България продължават да пренебрегват състоянието на пътищата. Дупките по пътищата са навсякъде и през зимата асфалта се руши интензивно, което от своя страна води до много пръснати гуми и накривени джанти.

Това води до повече повиквания на пътна помощ, което от своя страна означава повече превозни средства на пътя, които обикалят да помагат на закъсалите. Може да се твърди, че това увеличава емисиите на въглероден диоксид, вместо те да намаляват, каквато е идеята зад използването на ремонтни комплекти вместо резервна гума.

В България шофьорите на нови автомобили са все още малка част от всички, но много от тях се оплакват от липсата на резервна гума, а пяната за лепене на гуми не действа във всяка ситуация. Често, повредата по гумата е твърде голяма и лепкавата пяна не може да се раздуе достатъчно, че да уплътни дупката.

Имах ситуация, в която, за да избегна удар с друга кола, излязох от пътя и ударих бордюра. Това направо разкъса гумата и отчупи парче от алуминиевата джанта. Какво ще направи един спрей с пяна в тази ситуация? За мой късмет имах резервна гума, която сложих на колата и си продължих по пътя.

И така, стигнахме до заключителните думи. Да си купя ли резервна гума? Ако и вие се питате това и не са ви я предложили като опция, когато купувахте автомобила, замислете се за негативите от липсата на такава. Стига да имате достатъчно място в багажника, всеки трябва да има резервна гума, пък било тя и патерица. Автоморгите вече отчитат завишено търсене на резервни гуми патерици, поради по-малките си размери спрямо обикновената джанта. Направете запитване и открийте резервна гума за вашия автомобил още сега, преди да ви е потрябвала на пътя.