Повечето коли тежат над един тон и сигурно си мислите, че едва ли натрупването на малко сняг и лед тук-там ще направи разлика в начина, по който се движи колата, но всъщност това е възможно. Кал, сняг и лед натрупан по вътрешната част на джантите лесно може да им развали баланса, което често се случва след снеговалежи или когато управлявате автомобила по заснежени пътища. Резултатът от това ще забележите при движение с по-висока скорост, когато волана ще се клати и вибрира силно.
1. Проверете вътрешната част на джантите. Докато колата се движи, центробежните сили ще карат снега и леда да се натрупват равномерно по джантата, което ще я направи по-тежка, но няма да развали баланса ѝ. Когато паркирате колата, остатъчната топлина от спирачките ще стопи снега, и под формата на киша или вода, той ще се утаи в долната част на джантата и ще замръзне повторно в следващите няколко часа. При проверка на джантата, най-вероятно ще откриете дебел слой лед в най-долната част, където се е стекла водата.
2. Карайте колата около 800 метра с натисната спирачка. Това разбира се няма как да стане, без да подавате газ – дръжте левия крак на спирачката и натискайте слабо до умерено а с десния подавайте достатъчно газ, за да поддържате скорост от поне 50 км/ч. Спирачките веднага ще започнат да се загряват и топлината ще се пренася към джантите, стопявайки леда. Периодично прилагайте леко спирачно усилие за около 400 метра, за да задържите топлината в джантите и да размразите по-упоритите ледени наслоявания.
3. Леко натискайте спирачките в продължение на около 400 метра, когато наближите крайната си дестинация. Стопявайки снега и леда на около 500-1000 метра преди да спрете колата ще даде достатъчно време на кишата да се изхвърли от колелото, като по този начин ще предотвратите натрупването на лед по джантата и колата ще е подготвена за движение следващия път, когато ви потрябва.
Често след снеговалеж, когато ви се наложи да пътувате извън града, установявате проблема чак когато излезете на сух участък от пътя и вдигнете скорост от над 80 км/час. В зависимост от количеството натрупан по джантите лед, волана може да започна да тресе още при 60 км/ч или чак при 120 км/ч.
Тук е важно да отбележим, че стопяването на леда посредством спирачките е приложимо ако това ви се случва рядко. Продължителното натискане на спирачката докато подавате газ, ще ви коства допълнителен разход на гориво и ще износи накладките, затова е необходимо да намерите по-щадящо решение. Най-простото нещо, което можете да направите, е да напръскате вътрешната част на джантите с препарат за размразяване на стъкла, за да предотвратите полепването на лед. Тези препарати се продават в повечето бензиностанции на цена около 10 лв., но е необходимо да го нанасяте на всеки 2-3 дни. Друг вариант е да използвате смес от 50/50 спирт и вода с веро, което ще направи джантата достатъчно хлъзгава, за да изхвърля леда и снега по-лесно.
Преди, когато всички караха Жигули и Москвич с плътни метални тасове, нямаше такива проблеми. Сега повечето коли са с лети джанти, а някои от тях имат размери над 17 цола и са с много отворен дизайн, позволяващ лесно проникване на сняг и лед към вътрешната част. Новите коли, макар и да имат редица системи за сигурност улесняващи шофирането през зимата, не са защитени срещу натрупване на лед по джантите. Най-добрата защита си остава топлия закрит гараж – там колата ви ще се чувства най-добре!