Независимо дали си купувате нов автомобил или на втора ръка, сигурно не мислите как след време ще го препродадете, а това трябва да бъде основната ви грижа. Помислете внимателно колко ще спечелите при покупката и колко ще загубите при продажбата.
При всяка покупка на автомобил щастливият собственик трябва във въображението си да се пренесе в бъдещето и да помисли как ще го препродаде без загуби. Ако отворите някоя страница за предлаганите за продажба в Германия автомобили, ще видите как 1,5 млн. собственици в много случаи предлагат чудесни автомобили направо на безценица, защото при покупката им не са мислили по този проблем. Втори много важен извод, който може да се направи, е, че скъпият автомобил се препродава най-лесно. Данните му за броени дни изчезват от Internet, докато други стоят там с месеци и дори години.
Напълно е разбираемо, че средствата, които се инвестират при покупката на автомобил, особено когато той е нов, са значителни, но колкото са по-големи те, толкова по-малки ще бъдат загубите при препродажбата. Което означава, че собственикът ще даде по-малко "свежи" пари при покупката на новия автомобил. Именно за да предпазим нашите читатели от ненужни загуби на средства, ще ви покажем движението на цените на автомобилите надолу за най-разпространените в нашата страна модели. Но преди това да се спрем на основните фактори, които ще формират цената при препродажбата.
В Европейския съюз цените на автомобилите са уеднаквени, така че всеки има възможност да си купи това, което му харесва. Освен това средният европеец е крайно пестелив и не прави случайни покупки. Многобройните специализирани медии изпитват всички автомобили и поне в 95 % от случаите дават напълно обективна оценка. Името на марката е пряко свързано с възможността за препродажба. Начело са тези с най-голямо реноме - Mercedes-Benz, BMW, Audi, VW, Opel, след тях идват Skoda и трите френски марки - Renault, Peugeot-Citroen - и т. н. На най-ниски цени се препродават онези марки, които имат най-ниска надеждност.
Това са британските и най-вече американските автомобили, които са малко познати в нашата страна. Как се препродават Rover, Lincoln или Saturn и Lexus? Безкрайно трудно. Що за автомобили са те? Какви дефекти дават? Къде могат да се намерят резервни части за тях и колко струват те? Кой ще ги сервизира? В редица случаи цените са много привлекателни, но помислете защо. Много просто - защото никой не иска да ги купи.
При която и да е марка различните модели не са равностойни. При най-масовите европейски автомобили VW Golf е начело на марката, но малкият Lupo и големият Sharan са много трудно препродаваеми. Марката може да бъде в зенита на търговските си успехи, но отделни модели да са, както се казва, в прахта. Просто концепцията им не отговаря на това, което търсят клиентите.
Най-големи отстъпки се правят, когато даден модел излиза от производство. Това важи както за новите, така и за употребяваните автомобили. Направете си добре сметката. Един автомобил, който вече не се произвежда, е най-малкото демодиран и може да бъде купен само от хора с много малко пари, следователно на много ниска цена.
Масовият купувач не обича екзотичните цветове. Виолетовите, розовите, жълтите, кафявите и оранжевите автомобили отблъскват повечето купувачи. Най-търсените цветове са белият, тъмносиният (обикновен или металик) и сивият металик - светъл или тъмен. Малките и спортните автомобили (купета и кабриолети) най-добре се препродават, когато са боядисани в ярки цветове като червено или светлосин металик. И за големите, и за малките автомобили черният цвят е сравнително лесно препродаваем, особено за автомобилите с емблема трилъча звезда.
Не се радвайте, че автомобилът ви е претъпкан с екстри. Те го правят скъп и неконкурентен на пазара. Имайте предвид, че много елементи, които за даден модел днес са "екстри", утре ще бъдат елемент от стандартното му изпълнение. Това са стабилизиращата система ESP, CD плейър, управляван от кормилото, GPS навигацията и страничните въздушни възглавници. Всичко останало, като активното окачване, сложните 4х4 системи, да не говорим за големите бензинови двигатели с шест или повече цилиндъра и турбо компресори, оскъпяват автомобила и отблъскват потенциалните клиенти.
За разлика от преди, когато търсенето на автомобили комби значително превишаваше предлагането, сега всевъзможни комбита, ванове, баничарки и пикапи се продават масово както от частни лица, така и от фирми и автосалони. В Европа комбито е предпочитано пред седана, като кола предоставяща най-голяма полезност и практичност в ежедневието. В Германия по сайтовете за коли втора употреба от някои модели от среден клас преобладават комби вариантите. Там никак не е необичайно да си купиш автомобил от премиум марките БМВ, Мерцедес или Ауди в изпълнение комби, докато в България, някак си пета серия или Е-класа комби, не носят същото послание паркирани пред местния фолк клуб, като своите седанови събратя. Определено може да се говори за културно различие на купувачите в двете страни и за възприятието на автомобила като такъв.
Това е пътят, по който пое Западна Европа преди десетина години, за да се стигне до днешния дизелов двигател – силно ефективен и надежден агрегат, работещ под високо налягане и предоставящ несравним комфорт при шофиране. Горивата стават все по-скъпи и ако цената на дизеловото гориво почти се е изравнила с тази на бензин А-95 (към м. април 2012 цените на двата вида горива на дребно гравитират около 2,70 лв. за литър), дизеловият двигател ви гарантира разход на гориво поне с 15 % по-нисък от този на бензиновите и това никак не е за пренебрегване. Изключение правят само малките автомобили от типа на Citroen C1, Fiat 500, Smart и gp. c двигатели c работен обем go 1200 смЗ, за които не е целесъобразно вграждането на дизелов двигател. Ако купувате нов автомобил, бензиновите двигатели на някои производители въобще не са за пренебрегване, като например TwinAir агрегата с работен обем от 875cc на Фиат 500, който спечели наградата за двигател на годината за 2011 г. Още един съвет: внимавайте при покупка на автомобил втора ръка дизел, тъй като авточасти за дизеловите автомобили могат да ви струват в пъти повече спрямо бензинов автомобил и решението в тези ситуации можете да намерите само в автоморга. Някои хора обичат да казват, че дизелов автомобил се купува само нов, но реалността е друга – голяма част от внасяните от Европа автомобили на възраст до 12 години са именно дизели и се продават много добре. Като правило обезценяването на автомобил с дизелов двигател е с около 10 % по-малко от това на бензиновите модели, макар и в някои ситуации везната да се наклонява на другата посока именно заради високите експлоатационни разходи на дизеловите двигатели, които в момента на продажбата са изминали над 200 хиляди километра.
Обезценяването е различно не само за всяка марка и модел автомобил, но и за различните пазари. Така например в Италия след 1-2 годишна експлоатация най-малко е обезценяването при моделите на Alfa Romeo и Abarth (FIAT), които за първата година губят само около 9,5 % от стойността си. Обезценяването не е равномерно и зависи от много фактори, като жизнения цикъл на модела, възприятието за марката, нивото на оборудване на конкретния автомобил, експлоатационните разходи свързани с поддържането на автомобила в движение и много други.
В България, а и не само, най-добрия момент за инвестиция в един автомобил втора ръка е малко преди или малко след четвъртата година от производството му. Това е защото обезценяването е най-силно именно през първите четири години и тогава автомобилът може да се закупи средно за около 50% от първоначалната му стойност. В този момент техническото състояние на автомобила е много добро, тъй като не е използван прекалено дълго, на километража са навъртени малко километри и повечето авточасти в автомобила, особено по-скъпите, са с капацитет за поне още няколко години.
Що се отнася до пазара на нови автомобили в страната – наблюдава се интересна зависимост – най-продаваните марки автомобили са и най-слабо обезценяващите се. Дали пазарната логика диктува това, или българина взема информирано и разумно решение при покупката на нов автомобил? Ние в Parts.bg считаме, че това е пазарен модел – търсенето на една марка определя цената на нейните продукти, както нови, така и употребявани.
Според изследване направено от независимите автоексперти от http://www.sale-autos.com, през миналата година начело на класацията за най-добре запазващи стойността си автомобили се нареждат Peugeot, Dacia и Toyota, които запазват около 60% от цената си като нови след четири-годишна експлоатация.
И тъй като пазара на нови автомобили в България, както и на употребяваните до 4-годишна възраст, не е много развит, по-полезна потребителска информация е тази за обезценяването на автомобилите на възраст от 10 до 15 години. Тези коли вече са загубили около и над 80% от стойността си и продажната им цена е привлекателна. В ценообразуването на по-дълго експлоатирани автомобили, все по-голямо значение се отдава на техническото състояние и пробега на автомобила, освен всички останали фактори. В цената вече има и субективен фактор – преценката на търговеца.
Колите нов внос от Италия преобладават по автосалоните, въпреки общоприетото становище, че не са добре поддържани, или поне не толкова, колкото внасяните от Германия. Така например едно Рено Лагуна от втората генерация с година на производство около 2003, може да струва от 5000 лв. за по-занемарените екземпляри от Италия, до 7-8 хил. лева за кола докарана от Германия със сервизни документи, доказващи отношението на собственика към автомобила и свидетелстващи за смяна на авточасти като турбо компресор, съединител, ангренажен ремък и др., които иначе могат да отворят сериозна дупка в бюджета на купувача.