Ако автомобила ви работи грубо или е загубил мощност, то проблема може да е свързан със загуба на компресия в един или няколко цилиндъра. За да установите дали двигателя ви не губи налягане, трябва да проверите компресията на цилиндрите с уред за измерване на компресия, който измерва налягането, което цилиндъра упражнява върху гориво-въздушната смес преди тя да бъде запалена от свещта. Тези уреди не са много скъпи и са сравнително лесни за използване. Някои уреди за измерване на компресия се навиват в отвора на свещите а други трябва да се придържат.
Ако няма достатъчно налягане в цилиндрите, значи то се изплъзва през някои от клапаните (защото клапана е износен, има твърде много отлагания по него и не се уплътнява хубаво или пък не е регулиран правилно), надолу през сегментите на буталото или през заминала гарнитура.
Ето как да използвате уреда за измерване на компресията:
За целта премахнете бушона на горивната помпа озаглавен "Fuel pump" на английски, след което запалете двигателя и го оставете да работи докато прекъсне заради липса на гориво.
Ако объркате реда на кабелите и включите грешен кабел на някоя свещ, можете сериозно да увредите двигателя.
Надпишете свещите и ги подредете, така че впоследствие да върнете всяка една в правилния цилиндър, когато свърши теста и сглобявате.
Това е малко устройство с бутон, което ви позволява да задействате процеса на запалване на автомобила докато сте близо до двигателния отсек, за да може да направите диагностика без помощта на втори човек, който да върти контактния ключ. Едната щипка на превключвателя свързвате към плюсовия терминал на акумулатора, а другата към малкия терминал (обувка) на релето на стартера.
Той трябва да се събира в отвора на двигателя, където се завинтва свещта в цилиндъра.
Дръжте уреда за измерване на компресия добре уплътнен в отвора на свещта докато въртите двигателя (колата няма да запали, тъй като двигателя е изваден от строя в предишните стъпки).
1 атмосфера = 14,22PSI (фунта на квадратен инч) = 0,9807BAR (кг/кв.см.)
Не забравяйте да занулите уреда и да завъртате двигателя за отчитането на компресията на всеки цилиндър.
Разликата между най-голямата и най-малката отчетена стойност не трябва да е повече от 15%. Ако един или повече цилиндри дават показание, което е много под останалите, използвайте помпичка с масло, за да напръскате добре вътрешността на цилиндъра през отвора на свещта (това е т.нар. мокър тест за компресия), след което тествайте компресията на този цилиндър отново. Ако показанието е същото, то тогава най-вероятно клапаните са износени (и не се уплътняват добре) или им се разминава центровката. При условие, че показанието се повиши рязко след като напръскате с масло, то тогава най-вероятно ви трябват нови сегменти за буталото на този цилиндър. Ако налягането отчетено от уреда е по-малко от 100 psi, то със сигурност има нещо нередно с този цилиндър. Това разбира се важи за бензинов двигател, измерването компресията на дизелов двигател е свързано с много по-високи стойности.
Свещите се навиват на ръка докъдето може и след това се пристягат с ключ, но не много силно, тъй като лесно може да се увреди резбата на алуминиевата глава. Уверете се, че сте разкачили уреда за дистанционно запалване и че ключа на таблото не е в положение за запалване, след което поставете лулите на запалителните кабели обратно върху правилните свещи.
Ако след мерене на компресия светне лампичката на двигателя и не угасне до два дни след процедурата, закарайте колата в сервиз, където разполагат с уред за диагностика, за да изчистят грешката.