Навън пече слънце, а вие пътувате извън града с колата и се радвате на живота – надули сте музиката и сте спуснали прозорците, за да влиза свеж въздух. В такъв жизнерадостен момент трудно можете да обърнете внимание на факта, че се намирате в огромна и много тежка конструкция от метал и стъкло, движейки се в пространството с над 100 км/час. При тази скорост, ако изведнъж ви се наложи да спрете, на автомобила ви ще му е необходим спирачен път от около 90 м (вкл. време за реакция на шофьора), или дължината на едно футболно игрище. И това е само при положение, че най-критичната система за сигурност на колата ви – спирачките, са в добро състояние.
Спирачките може и да не са най-интересната и привлекателна част на една кола, но със сигурност са една от най-важните. Обръщането на внимание на предупредителните знаци, които указват необходимостта от сервизиране, може да означава разликата между живота и смъртта на пътя.
Разбира се, има някои очевидни признаци, че спирачната система се нуждае от обслужване. Такива са светеща лампичка за спирачната система на таблото или усещането, че колата ви вече не спира както преди, а отнема по-дълго. И в двата случая, трябва да посетите сервиза възможно най-скоро за да бъде направена проверка на спирачките. Но знаете ли какви са другите признаци, указващи че спирачната ви система би могла да е отслабена? Ние ще ви опишем пет такива състояния, които могат да ви помогнат да избегнете сериозен инцидент.
1. Износени накладки
Първо, нека споменем няколко думи за това как работят спирачките в един автомобил.
Повечето автомобили използват т.нар. дискови спирачки. Тези спирачки функционират на същия принцип като спирачките на един велосипед. Хидравлична система пълна със спирачна течност, задейства челюсти (т.нар. спирачен апарат) с подложки от материал с високо сцепление (накладки), карайки ги да се притискат здраво срещу стоманен фланец, известен като спирачен диск или ротор. Триенето, което се получава между накладките и спирачните дискове, постепенно спира автомобила.
Както се досещате, с времето накладките се износват и изтъняват, което ги прави по неефективни в забавянето и спирането на колата ви.
За щастие, проверката на дебелината на накладките е доста лесна процедура. Това, което трябва да направите, е да погледнете между спиците на джантата, за да видите лъскавия метален спирачен диск. След това огледайте протежението му, за да локализирате спирачния апарат. Между челюстите на спирачния апарат и диск се намират накладките. Вие ще трябва да направите преценка за състоянието им сами, но общоприето правило е, че частта с фрикционния материал трябва да е не по-тънка от 3 mm. Ако са по-тънки от това, вероятно са за смяна.
Ако джантата на колата ви не e проектирана по такъв начин, че да можете да видите през спиците, ще се наложи да махнете цялото колело, за да видите спирачния диск и накладките. И в двата случая, докато преглеждате накладките добра идея е да инспектирате и самия спирачен диск. Той трябва да бъде относително гладък. Ако видите, че е набразден или че има голям ръб по края си, то вероятно е дошло време за подмяната му.
2. Странни звуци
Случвало ли ви се е майка ви да каже, че не е добре за ушите да надувате музиката в колата? Е, в този ред на мисли, това не е добре дори и за спирачките ви.
Това е така, защото един от предупредителните знаци, че спирачната система се нуждае от обслужване, е специално проектиран индикатор издаващ висок пищящ звук, когато накладките се нуждаят от подмяна. И дoкaто този звук и достатъчно силен да бъде чут дори и при затворени прозорци, то долавянето му докато слушате новия хит на Тони Стораро по радиото може да бъде много трудно.
В допълнение към пищенето на сензора, е добре да се ослушвате и за груб стържещ звук. Ако чуете такъв, това означава, че най-вероятно сте износили напълно накладките и при всяко натискане на спирачката, стържете по спирачния диск с вече изложения метален корпус на накладките. А това не само е неефективен начин да спирате колата си, но и по всяка вероятност ще повредите спирачните дискове, като по този начин превръщате един относително лесен и евтин ремонт по смяна на накладките, в скъпоструваща манипулация по възстановяване на повърхността или цялостна подмяна на спирачните дискове.
3. Придърпване
Случвало ли ви се е колата ви да прави каквото си иска? Да завива сама наляво или надясно докато си карате или спирате?
Ако да, това може да означава, че имате проблем със спирачната система. Причината за това придърпване може да се крие в затегнал спирачен апарат. При такъв сценарий спирачно усилие се прилага на едно от колелата, но не и на останалите, затова автомобилът ви ще придърпва на страната, където има затегнали челюсти.
Два други случая, когато спирачната система може да причини придърпване на една страна са: скъсан спирачен маркуч, който ще доведе до неравномерно движение на спирачните апарати при натискане на спирачката или неравномерно износени накладки, които също ще причинят различно спирачно усилие на отделните колела.
Проблема с придърпването, обаче, не винаги означава неизправни спирачки. Причината може да бъде неравномерно напомпани или износени гуми, необходимост от реглаж или друг проблем с окачването. Затова когато колата ви започне да придърпва, най-сигурния начин да отстраните проблема е да посетите специализиран сервиз, за да бъде направена пълна диагностика на споменатите компоненти.
4. Вибрации
Ако някога ви се е налагало да изпълните аварийно спиране в кола с ABS, тогава сигурно сте запознати с бързото пулсиране на педала на спирачката, което е резултат от бързо редуващите се захващане и отпускане, упражнявани от системата върху диска, за да се предотврати блокирането на колелото. Въпреки това, ако наблюдавате пулсиране на педала по този начин при нормални условия на спиране, най-вероятно имате проблем.
В общия случай, вибриране на педала на спирачката означава криви спирачни дискове. Техните неравни повърхности ще бият по накладките докато спирате, и вие ще усещате обратната връзка през педала на спирачката.
Дисковете обикновено се деформират само когато са подложени на изключително натоварване за продължителен период от време. Триенето на накладките срещу ротора го нагрява до много високи температури и затова спускането по стръмен планински склон или спирането често докато дърпате нещо тежко (пр. ремарке, каравана), може да причини деформация на метала на диска.
Ако не сте претоварвали спирачките наскоро, но се е появила вибрация в педала на спирачката, то тогава причината може да се крие в баланса на гумите. И в двата случая, разумното решение е да посетите сервиз за диагностика на проблема.
5. Проблеми с хода на педала
Освен пулсиране, педала на спирачката може да ви даде и други индикации, че нещо не е наред със спирачната система на вашия автомобил.
Мек педал на спирачката, тоест такъв, който отива почти до пода преди да се задействат спирачките, може да означава износени накладки или проблем с хидравличната система като например въздух в спирачната система или теч на спирачна течност. За да проверите за теч на спирачна течност, поставете парче чист картон под колата за през нощта. На сутринта, огледайте картона за капки. Спирачната течност е винаги бистра и с консистенцията на олио за готвене.
Обратното на мек педал, е такъв който кара спирачките да се задействат силно дори и при най-малкото докосване. Това може да бъде следствие от неравномерно износен спирачен диск, замърсена спирачна течност или проникване на влага в нея. Можете да се справите с подобен проблем евтино и бързо, като извършите смяна спирачната течност, процедура която можете да направите сами или в всеки един сервиз.
И най-накрая, ако натискането на спирачката наподобява усилието, което Фред Флинтстоун прилага, като си подава краката през пода, за да спре колата, то тогава вероятно имате запушване на някои от спирачните маркучи или проблем с вакуум помпата. И в двата случая педала на спирачката ще изисква огромно усилие, за да бъде натиснат и изисква незабавно сервизиране.